Tan difícil es entendre les indicacions japoneses?

Allà pel 2004, el metro de Tōkyō va sofrir una total renovació en la seva orientació per fer-la més “amigable” pels turistes, que s’esperava augmentessin força davant una sèrie d’esdeveniments internacionals que s’apropaven. Ara, de cara al 2020 probablement serà tot el país qui sofreixi una profunda transformació en alguns elements característics per fer més “amigables” amb els turistes la iconografia dels mapes. Ni els senyals de trànsit se’n salvaran! Però, de veritat cal?

Quan vaig viatjar per primer cop al Japó, el 2001, el metro de Tōkyō va ser un problema per les seves dimensions. No estava acostumat a haver de decidir entre quina de les +10 sortides havia d’agafar. No estava acostumat als recargolats transbordaments, capaços de desorientar a qualsevol. Però, si una cosa no em va passar mai, va ser que m’equivoqués d’estació per no saber que posava a les indicacions, doncs en totes les estacions hi havia plaques amb la seva denominació en romanji (la forma d’escriptura amb caràcters occidentals). Uns anys més tard, el 2006, em vaig assabentar del profund canvi que havien fet per ajudar als estrangers: posar una lletra i un número a cada estació per que així sabessin on anar i en quina direcció (augmentant o disminuint els números… o sigui, un sistema per a tontos). No se si algú es va sentir alleujat per aquest nou sistema, però de ben segur que jo no l’he fet servir mai, doncs l’anterior era prou bo.

Ara s’acosten els JJOO Tōkyō 2020 i s’està estudiant si canviar dos elements molt “japonesos” per que els estrangers entenguin millor les indicacions: els senyal de trànsit per indicar “Stop”, i els pictogrames per indicar els punts més destacats d’un mapa.

Sobre els pictogrames, la meva opinió es la mateix que sobre el canvi de la nomenclatura de les estacions de metro. Simplement, no crec que calgui. Tot mapa que estigui ben fet ha de portar una “clau del mapa” on s’expliqui que vol dir cada símbol, així que tant se val com s’indiqui un lloc. Una polèmica associada, i motiu de debat entre els japonesos, es si canviar tots els mapes, o tan sols els dirigits a estrangers, deixant la simbologia clàssica en els mapes en japonès.

iconografiaJaponesa04

Entre els canvis suggerits destaca el dels temples budistes, on un cop més s’ha barrejat la polèmica de la seva semblança (tot i que només un tonto els confondria) amb el símbol nazi.

Sobre el senyal de transit de “Stop”, la veritat es que al Japó ha tingut una llarga història de modificacions. El símbol octogonal al que estem força acostumats a occident es va introduir a Europa com a conseqüència de la Convenció de Nacions Unides sobre Senyals i Indicacions de Trànsit de 1968, al igual que passa als EEUU, que tot i no haver adaptat aquest tractat, si que ho va fer amb la senyal octogonal. Malgrat això, la convenció també permet l’ús d’una variant consistent en un cercle vermell amb un triangle invertit a l’interior (senyal que es fa servir al Pakistan).

iconografiaJaponesa02

Pel que fa al Japó, es feien servir uns senyals similars als de la convenció des de 1950, sent substituïts el 1960 per uns de similars, però en vermell, i finalment el 1963, just abans dels JJOO Tōkyō 1964, es van substituir pels actuals sota la premissa que s’interpretarien més fàcilment. Ara, davant d’uns nous JJOO es plantegen dues opcions: escriure STOP sota la paraula actual (“tomare”, que vol dir parar en japonès), o canviar totes les senyals pel model occidental. En qualsevol cas, caldria canviar 1.7 milions de senyals de “Stop” que hi ha per tot el país, amb un cost estimat de 25.500 milions de Iens si cal substituir-los pel senyal octogonal. Cal? Personalment crec que es més fàcil acostumar-se a obeir aquest senyal tal com està, que conduir per l’altre carril, com ens passaria a nosaltres si hem de conduir per l’esquerra com a Anglaterra (i també al Japó), i malgrat això, es fa sense gairebé problemes.

iconografiaJaponesa01

Advertisements

No comments yet

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: