Sensō-ji (浅草寺)

El temple Sensō-ji es un dels llocs més coneguts i fotografiats de Tōkyō, a més de ser el temple més antic de la ciutat. Ja el varem visitar durant el Hatsumōde virtual d’aquest any, però avui ens hi pararem per veure en detall tots els magnífics recons que amaga aquest símbol del barri tokiota d’Asakusa. Primer parlarem de la seva història, i en el proper article ens centrarem en els edificis que el composen.

Sensō-ji i Asakusa, el barri on es troba, estan íntimament lligats, doncs els dos s’escriuen emprant els mateixos kanji (浅草), encara que es pronunciïn de forma diferent: “senso” es la pronunciació xinesa, mentre que “asakusa” es la pronunciació japonesa.

hatsumode01

Història de Sensō-ji

El seu nom complert es Kinryū-zan Sensō-ji (金龍山浅草寺) i tot i que va pertànyer a la secta Tendai del budisme, després de la segona guerra mundial va passar a ser independent, i ara es de l’escola Shō-Kannon, i està dedicat a Bodhisattva Kannon (Aarya Avalokitezvara), que segons la llegenda es la causa de la fundació del temple l’any 628.

L’any 628 la capital del Japó estava situada a Asuka (en el que actualment es la prefectura de Nara), i el que actualment es Tōkyō no era més que unes prades deshabitades. Dos pescadors, Hinokuma Hamamari i el seu germà Takenari, estaven pescant en el riu Sumida quan van sentir la crida divina de tirar la xarxa en una zona concreta, i al retirar-la van veure que havien “pescat” una estàtua daurada de Bodhisattva Kannon.

Al sentir el que havia succeït, el cap del poble dels germans Hinokuna, Haji Nakatomo, va decidir que havia de convertir-se en un devot creient de Bodhisattva Kannon, va fer els vots de sacerdot budista, va reconvertir la seva llar en un temple i es va passar la resta de la seva vida practicant el budisme. Així es com va néixer el temple més antic de Tōkyō i la historia de Sensō-ji.

sensoji01

L’any 645, el famós sacerdot budista Shokai va visitar Asakusa i va construir-hi un temple per a l’adoració de Bodhisattva Kannon, convertint-se així en el fundador formal de Sensō-ji. A conseqüència d’un somni, Shokai va decidir que Bodhisattva Kannon havia de ser ocultada de la vista dels humans, i així ha romàs fins la actualitat.

La noticia de la benedicció de Bodhisattva Kannon es va propagar i molta gent de tot Japó va acudir a adorar-la, fent que Asakusa es desenvolupés i creixés.

A mitjans del segle IX, Ennin (794-864), el sacerdot principal de Enryaku-ji, el temple principal de la secta Tendai, va visitar Sensō-ji i va crear una estàtua de Bodhisattva Kannon idèntica de la que estava amagada de la vista, i va invocar el seu esperit sobre la nova estàtua. Potenciat per Ennin, Sensō-ji no va atreure tan sols devots entre la gent comú, si no també entre la casta samurai. Quan el shogun Tokugawa Ieyasu (1543-1616) va declarar el temple lloc sagrat i temple tutelar del shogunat, Sensō-ji va arribar al punt àlgid de la seva prosperitat.

Durant el temps que ha transcorregut des de aquell moment, Sensō-ji ha seguit sent un dels principals centres culturals i de devoció de Tōkyō, i encara avui segueix tenint una gran influència en la vida de la gent, sent visitat per milions de persones cada any, no tan sols per fer turisme, si no també per les diverses celebracions populars i religioses que tenen lloc al llarg del l’any.

Bodhisattva Kannon

sensoji02Des de la seva fundació, amb el pas del temps, el budisme es va dividir en dues branques principals: Hinayaana (actualment denominada Theravaada), que considera que els devots han de seguir els ensenyaments del fundador, Buda Shakyamuni, per arribar per si mateixos a la il·luminació; i Mahaayaana, que predica que els fidels no sols han de buscar la seva pròpia il·luminació, si no també ajudar als que sofreixen. El budisme Mahaayaana es va propagar per la India fins a la Xina i Corea, i finalment va passar al Japó. En aquest procés, segons diverses interpretacions dels ensenyaments de Buda, van sorgir diverses figures d’adoració, coneguts genèricament com a Budes, que en realitat eren Bodhisattvas, gent que havia arribat a la il·luminació, actuant com a salvadors del poble en el procés de les seves pràctiques religioses per arribar a la il·luminació per convertir-se en budes. Els devots del budisme els hi van donar una forma concreta a aquetes figures, creant estàtues d’ells per adorar-los.

Bodhisattva Kannon es un de entre molts Bodhisattvas que des de temps molt antics ha estat adorat pels japonesos. També es el més caritatiu dels Bodhisattvas, enviat per alleujar les misèries dels humans a la terra. Molts japonesos creuen que les seves esperances i súpliques arriben a aquesta deïtat. En concret, el Bodhisattva Kannon adorat a Sensō-ji ha estat una font sense parangó de beneficis i miracles al llarg dels segles, i es considera que ha salvat i protegit innumerables persones des de la seva aparició en aquest món.

La fe en Bodhisattva Kannon, que ha recolzat Sensō-ji i atret molta gent al temple, consisteix en obrir el propi cor i viure amb l’esperit misericordiós que encarna, a la vegada que es mostra aquesta mateixa misericòrdia vers els altres en la vida diària, i tractant-los amb tendresa.

Si voleu pregar a Bodhisattva Kannon mentre visiteu el temple, cal que ajunteu les mans en posició de pregaria i repetiu “Namu Kanzeon Bosatsu” (diposito la meva confiança en Bodhisattva Kannon).

Advertisements

No comments yet

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: