Tramvies (市電)

Els tramvies, un mitjà de transport urbà molt emprat abans de la irrupció dels autobusos i el metro, encara es resisteix a desaparèixer de moltes ciutats. De vegades s’ha conservat com a símbol “romàntic”, gairebé més una atracció que un veritable mitjà de transport; de vegades s’ha modernitzat per seguir donant un bon servei; i de vegades primer s’ha injuriat i eliminat, per posteriorment, anys més tard tornar-se a implantar. Al Japó encara podem trobar diverses ciutats on el tramvia segueix circulant, però a més a més trobem alguns casos especials, que comentaré més endavant.

No se exactament a quantes ciutats japoneses queden tramvies en servei, però com a mínim puc dir que me n’he trobat a Hiroshima, Nagasaki, Okayama, Kagoshima, i tot i que no es que hi hagi una xarxa de tramvies, a Kyoto també n’he vist com a mínim un.

tramvia01

tramvia02

Els més coneguts, segurament per que son de ciutats molt visitades, sens dubte son els de Hiroshima i Nagasaki. Aquests tramvies, sent generosos, podríem definir-los com carraques, vells, sorollosos, incòmodes, i especialment gens adaptats, cosa molt important a Hiroshima, que rep la visita de molta gent en cadira de rodes o amb dificultats motores (suposo que molts seran víctimes de la guerra), que han de ser pujats i baixats del tramvia a força de braços. Al menys els conductors es preocupen de fer-ho (se d’alguns llocs fora de Japó on dirien que s’ho maneguessin com poguessin, o que no agafessin aquest transport). Es cert que alguns tramvies son més nous, però no arriben a ser moderns, ni majoritaris. Sistemes de transport alternatiu? N’hi ha, però en ciutats com Nagasaki, l’abonament turístic es per agafar els tramvies, cosa que està be per que pots anar a tots els llocs interessants amb ells, però haver deixat aquestes rampoines de tramvia com a símbol no se si ha estat la millor de les idees.

tramvia04

tramvia05

tramvia08

Altres ciutats com Okayama i Kagoshima tenen una xarxa d’autobusos complementada pels tramvies, però al menys aquests son moderns i, tot que no hi he pujat a cap, suposo que la diferencia serà abismal en tots els aspectes.

El que tenen en comú els tramvies (i de fet també els autobusos i algun altre mitjà de transport) es el sistema que cal emprar per agafar-los. En primer lloc, l’entrada no es troba pel davant, com es habitual a molts països, si no pel mig o pel final, i al pujar no cal pagar. Es a la baixada, situada al davant, i de vegades, en tramvies molt llargs, amb alguna addicional pel darrera, quan cal pagar. Per fer-ho hi ha una màquina al costat del conductor on hem de posar el valor exacte. Si no tenim el valor exacte, hi ha una màquina que ens bescanvia d’un bitllet de mil Iens en monedes per poder pagar. Si tenim alguna mena d’abonament, cal passar-ho per un lector, o segons el cas, ensenyar-ho al conductor.

Finalment voldria mencionar que hi ha una sèrie de transports que tot i ser considerats ferrocarrils, en certa forma els podríem englobar en el grup de tramvies. I es que si tenim en compte la definició de tramvia que dona la RAE (“Ferrocarril establecido en una calle o camino carretero”), sens dubte línies com la Enoden, de Kamakura a Enoshima, son ferrocarrils que encaixen en la definició de tramvia, especialment en alguns trams en que circula pel mig del carrer.

tramvia09

Més imatges de tramvies a aquest àlbum de Flickr.

tramvia03

tramvia06

tramvia07

Anuncis

No comments yet

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: