Viatjar en tren (電車に乗る)

A l’article anterior us vaig parlar de els línies i dels tipus de ferrocarril japonesos, i dels bitllets i la seva reserva. Avui us parlaré dels trens i les estacions, on també podem trobar nombroses diferències amb els trens d’altres països.

viatjarFFCC04

Com ja he comentat en diverses ocasions, la xarxa ferroviària japonesa es molt extensa i complerta. Potser una bona part del seu èxit es degui a que en les zones més transitades cada línea te la seva pròpia via, i de vegades més d’una (una pels trens més lents i un altra pels ràpids). Així, si es produeix qualsevol incidència, la resta de línies no es veuen afectades, i es més senzill solucionar-la. Aquest sistema te a més a més altres conseqüències, doncs per la part “estètica” fa que el paisatge estigui recorregut per infinitat de vies moltes vegades paral·leles que enlletgeixen el conjunt, però per altra banda et permet estar molt més segur de a quina andana has d’agafar el tren, i es permet reduir molt les possibilitats d’agafar un tren que no et porta on vols. Així, a les grans estacions, cada andana te assignada una única línea de trens, que pots conèixer fins i tot per endavant si fas servir webs com Hyperdia.

viatjarFFCC12

viatjarFFCC11

Si coneixes l’andana corresponent, i la hora de sortida del tren, tenint en compte la puntualitat general dels trens, es molt difícil que t’equivoquis, i et permet fixar-te més atentament en un dels elements més importants de tota andana, els senyals que hi ha al terra. Al Japó, al contrari que, per exemple, a Espanya, els trens frenen sempre en la mateixa posició (crec que per arribar a ser conductor has d’aconseguir frenar amb menys d’un metre d’error), i aquestes estan marcades al terra o en cartells, cosa que et permet estar preparat per pujar a la porta que has de pujar. Els trens, fins i tot els de llarg recorregut no paren gaire a les estacions, així que es important no trigar a pujar un cop han baixat els passatgers (no entreu sense deixar sortir, no sigueu mal educats). I si teniu seient reservat, podeu esperar davant de la porta del vostre vagó, en doncs de recórrer mig tren quan aquest ja està en marxa (els shinkansen més llargs tenen 16 vagons, així que pot ser tota una odissea). I si el tren es una unitat que en algun punt es divideix en dos per seguir dues línies diferents, encara es més important, doncs es probable que no es pugui passar dels vagons d’una destinació als de l’altre mentre el tren està en marxa.

viatjarFFCC01

viatjarFFCC02

La veritat es que si teniu seient reservat, no cal que feu cua davant la posició on es situarà la porta que us correspongui, com segurament faran els japonesos, però si agafeu un rodalies, es recomanable fer la cua per evitar malentesos si després tracteu d’entrar sense seguir l’ordre de cua, i per evitar empentes de darrera hora. Si es hora punta les empentes estan garantides, sobre tot si us encanteu, però si a més a més sou dels darrers, potser haureu de ser vosaltres els que empenteu per poder pujar.

viatjarFFCC06

viatjarFFCC05

Un cop a dins del tren ens podem trobar de tot, des de trens súper moderns i còmodes, a vagons que semblen tant vells com per jubilar-se, però malgrat això ben conservats i polits. El material mòbil de les diverses línies i companyies es tan variat, que no m’estranya que el hobby dels ferrocarrils al Japó puguis er tan profund i extens. Com es evident, els models més moderns comencen a introduir-se en els serveis més emprats i emblemàtics (com els shinkansen nozomi), però en qualsevol viatge podreu “tastar” tot tipus de vagons, com podreu comprovar en la selecció de fotografies de l’Àlbum de Flickr dedicat als ferrocarrils japonesos. Això si, els elements comuns son la pulcritud; la exhaustiva informació que es dona sobre les properes estacions, malgrat que en els trens que no siguin exprés aquesta moltes vegades només es donarà per megafonia interna i en japonès; en alguns trens o be passarà una hostessa amb menjar, begudes i omiyage (records) comestibles, o be podreu trobar màquines expenedores com les que hi ha per tots els racons del país. En els trens ràpids també trobareu lavabos que abans podien ser de tipus occidental i de tipus japonès, però actualment crec que ja s’han unificat, doncs fa anys que no en veig cap d’estil japonès.

viatjarFFCC08

Altres coses a tindre en compte al viatjar en tren, especialment si son serveix ràpids com el shinkansen, son:

Hi ha vagons per fumadors i per no fumadors. De fet en el moment de la reserva et preguntaran quin tipus vols. Si no sou fumadors, demaneu els de no fumadors, doncs la norma es respecta totalment en aquests vagons, i els de fumadors en pocs segons estan coberts d’un autèntic núvol de fum de tabac (els japonesos son fumadors bastant compulsius quan si posen).

No es pot parlar pel mòbil dins els vagons per evitar molestar. Silencieu el vostre telèfon, i si heu de parlar sense remei, sortiu a les zones intermèdies entre vagons. En alguns serveis hi ha un vagó especial (crec que te un suplement addicional) que s’anomena vagó del silenci, on ni tan sols es reprodueixen els avisos sonors del tren, per permetre que al gent descansi en silenci. Això no vol dir que a la resta de vagons es pugui sentir música a tot volum o xerrar a veu en crit, molestant a la resta de passatgers.

Tots els trens, fins i tot els més senzills, estan climatitzats, encara que de vegades aquesta climatització te la forma d’un ventilador al sostre o d’un sistema de calefacció sota els seient que posen tan elevat, que si estàs assegut no acabes en cremades de primer grau de pur miracle (pot arribar a ser realment incòmode tanta escalfor, tan directa).

viatjarFFCC10

No deixeu brossa, llaunes o papers quan abandoneu el tren. Alguns tenen papereres per tirar la brossa, i si no es així, com a mínim emporteu-vos-la per tirar-la a una paperera de l’estació… sempre recordant separar-la adequadament segons sigui combustible, no combustible, etc.

La majoria d’aquests serveis estan clarament indicats en els vagons, però el millor es consultar les indicacions que es poden trobar en follets o en la part inferior de les safates plegables dels trens exprés com el shinkansen.

viatjarFFCC03

viatjarFFCC07

Hi ha moltes més coses curioses relacionades amb els trens de les que ja us aniré parlant, però crec que no m’he deixat cap de les més importants per tindre un agradable viatge en tren pel Japó.

viatjarFFCC09

Anuncis

No comments yet

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: