Taxis al Japó (タクシー)

Tothom que ha viatjat al Japó comenta que el transport es una de les coses més cares que s’han trobat, i sense cap mena de dubte, el més car de tots es el taxi. No tinc dades exactes de quant valen els taxis a diferents llocs del món per comparar adequadament, però diria que al Japó, i molt especialment a Tokyô, son dels més cars del món, especialment si els comparem amb els preus espanyols (que deu n’hi do!). Com el transport públic en general, tot i ser car, es molt eficaç i es poden obtenir grans avantatges amb descomptes i altres promocions, mai recomano agafar un taxi si es pot evitar.

Però hi ha moments en que no es pot evitar. Els transports públics tanquen per la nit, de vegades a hores que acostumats com estem als nostres horaris, podrien fàcilment agafar-nos lluny de l’hotel i sense cap altre forma de tornar. Potser acabem d’arribar, carregats de maletes, i no sabem molt be com arribar al hotel; o es una hora punta i no volem anar tan atapeïts. En aquests casos hi ha una sèrie de coses importants que cal saber.

taxi02

Al japó hi ha infinitat de companyies de taxis (podeu veure alguns exemples en aquest àlbum de Flickr), i tot i que els preus no estan regulats de forma oficial, la majoria de taxis ens cobraran el mateix per una carrera similar. Sobre el preu es important tindre en compte que el cost es per distancia recorreguda, no per temps transcorregut (excepte en cas de tenir el taxi en espera), cosa que pot ser molt important tenint en compte que a algunes hores els embussos de trànsit poden ser considerables. Hi ha alguns taxis, pocs, que indiquen un preu fix a la part exterior del vehicle. Jo mai he agafat un d’aquests taxis, però suposo que aquest preu serà només per un àrea reduïda.

Sobre el tema de trobar taxi, la veritat es que n’hi ha tants que es molt fàcil agafar-ne un, amb matisos. A les principals estacions de ferrocarril segur que no te’ls acabaràs, ni tan sols si acaben d’arribar diversos trens carregats de gent, doncs generalment hi ha més taxis dels que realment caben a la zona reservada per a ells. Pels carrers principals es molt fàcil veure no un o dos, si no fins a sis o set taxis un darrera l’altre, i poc temps després passar-ne un altre tanda igual. A l’entrada dels llocs de més interès turístic, també es habitual trobar bastants taxis, hi hagi o no parada habilitada (pel que he pogut veure, sembla que no tenen cap recança en aparcar allà on creguin convenient, encara que dificultin el pas de la gent o d’altres vehicles). En canvi, fora d’aquestes zones pot resultar realment complicat trobar-ne un de lliure si no teniu la sort de que esta tornant de portar algú per la zona.

taxi01

taxi04

Un cop heu localitzat un taxi, heu de poder identificar si està lliure o no per cridar-lo. Els taxis, a la part davantera o superior del vehicle porten un cartell lluminós, o que es combina amb una llum per indicar si està lliure. Llum vermella i la paraula kûsha (空車) vol dir que està lliure; la llum es groga i la paraula jûsha (実車) vol dir que està ocupat. Si veieu que la paraula es geisha (迎車), encara que vagi buit no us molesteu per que no pari, es que està en transit per anar a buscar algú. Per cridar el taxi, tot i que potser us facin cas si aixequeu el braç com aquí, el més correcte es senyalar amb el braç avall i cap endavant, com si li indiquéssiu on ha d’aturar-se.

Un cop aturat el taxi, no tracteu d’obrir la porta amb la ma, el taxista la obrirà automàticament des de l’interior del vehicle tant quan l’agafeu com quan us baixeu. La gran majoria de taxis, malgrat tindre colors i símbols externs diferents, realment son del mateix model, el Toyota Crown Confort, i encara que semblin antics, la veritat es que per dins disposen de la darrera tecnologia, com GPS, sistemes per cobrar amb targeta de crèdit, etc. Un altre cosa que us pot sorprendre es que la majoria de taxistes vesteixen amb gorra i guants (sempre impecablement blancs), i que els seients estan decorats amb reposacaps fets de ganxet, sempre nets i aparentment acabats de col·locar.

taxi03

Quan sou a dins del taxi se’ns planteja un nou problema. Tot i que en alguns casos (pocs) s’especifica exteriorment que el taxista parla anglès (no vull saber quin nivell d’anglès tindrà realment), la majoria de taxistes son gent gran, que encara saben menys anglès que la mitjana japonesa. I fins i tot si parleu japonès pot ser complicat fer-li saber al taxista on anem exactament ja que el sistema d’identificació de carrers japonès es poc “pràctic”. Es per això que es molt important tindre un mapa de la zona on anem (moltes targetes de visita de locals i hotels inclouen un mapa per la part del darrera) i algunes referències per localitzar la zona.

Complicat? Realment es pot dir que un viatge amb taxi al Japó, i molt més especialment a Tokyô, es tota una experiència… però no es per viure-les que heu anat a l’altre extrem del món?

taxi06 taxi05 taxi07

Per acabar vull comentar algunes curiositats, com que hi ha algunes companyies que a determinades hores tan sols agafen passatgers dones, els conductors també ho son, i es una forma de fer que aquestes es trobin més segures si tornen soles a casa (generalment son taxis que es contracten per telèfon, no parant-los al carrer). Per altra banda, el mon kawaii tan habitual al Japó, sembla que també ha penetrat en part al mon del taxi, i algunes companyies fan servir icones com caps de panda, cors, etc. I finalment, acabaré amb una llegenda urbana, que no se fins a quin punt pot ser certa o parcialment certa, i es que a Ôsaka, la ciutat on possiblement hi ha més yakuza, es diu que la majoria de taxistes pertanyen a alguna organització mafiosa, especialment si veieu algun conductor amb el cabell molt curt. Es clar que també diuen que si porten màniga llarga fins i tot a l’estiu ho fan per amagar els seus tatuatges, però es habitual que els taxistes vagin així durant tot l’any…

Anuncis

No comments yet

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: