Transports per a dones

En la seva edició del dia 18 d’Octubre el diari gratuït ADNPlus va dedicar un parell de pàgines (gairebé tot fotografies amb quatre ratlles de texte) a un fenomen bastant característic al Japó, i que a nosaltres ens pot cridar l’atenció. No se si es que s’ha aprovat alguna nova normativa o hi ha alguna causa que motivés l’ inclusió en aquests moment s de l’article, que tot i no dir res nou, estava dedicat als vagons exclusius per a dones que hi ha, per exemple, en el metro de Tokyo. Aquests vagons, que acostumen a estar en els extrems del comboi, durant les hores punta del servei estan reservats per a l’ús exclusiu de les dones.

Per què aquests vagons exclusius? Doncs per que es va arribar a convertir en un veritable problema el fet que molts homes aprofitessin el fet de que els vagons estan realment atestats de gent en les hores punta, per fer tocaments a les passatgeres, amb “l’excusa” del moviment dels vagons. De fet, segons l’article abans esmentat, fins i tot havia grups d’homes organitzats per acorralar a les dones i poder així tocar-les impunement. El cas es que les denuncies es succeïen, fins i tot tenint en compte el caràcter de moltes dones japoneses (les generacions més joves sembla que estan canviant en aquest aspecte), que pel que fa als homes acostumen a aguantar i empassar-s’ho tot (cosa que també a donat lloc a molts malentesos amb estrangers acostumats a que les dones actuïn d’un altre forma). Finalment, es va decidir reservar uns vagons per a que les dones poguessin viatjar més tranqui-les, al menys durant els moments de majors aglomeracions.

Però aquesta no es una mesura que afecti només al metro de Tokyo. Vagons com aquest també es poden trobar als metros de Nagoya i Ôsaka (en aquest darrer cas els vagons estan situats, al menys en algunes línies, al centre del comboi i son encara més fàcils de distingir per que tenen un altre color). Però no només al metro s’han pres mesures d’aquest tipus. En el cas dels taxis, a Tokyo (i no se si a altres ciutats), per la nit existeix un servei especial al que poden recórrer les dones, en que els  vehicles son portats per conductores, cosa que les fa agafar el vehicle amb més confiança. I fins i tot a l’illa de Shikoku vaig veure un tren regional on alguns dels seients posaven que estaven reservats per a dones, encara que no acabo d’entendre el motiu, ja que si ve estaven junts, es trobaven en un vagó on els seients es reservaven anticipadament, i només afectaven a les dues darreres files d’un vagó amb unes 16 files de seients.

I vosaltres que en penseu de tot això? La veritat es que la mentalitat sobre les relacions home-dona al Japó es tan diferent de la nostra que tot això pot xocar-nos, i molts buscaran culpables en altres manifestacions culturals (com el governador de Tokyo i la seva guerra particular contra el manga i l’anime com a corruptor de les ments dels joves), però com a persona pertanyent a un col·lectiu sistemàticament atacat per ser relacionat circumstancialment amb problemes que no hi tenen cap relació, se que reduir-ho de forma tan senzilla es un gran error i que cal buscar arrels molt més profundes dins la pròpia societat.

Advertisements

No comments yet

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: