Cerveses Japoneses (ビール)

Jo soc una persona que decideix què beure (principalment aigua, cervesa, vi o cola) durant un menjar en funció del tipus de menjar. Així, per una parrillada de carn mai se’m passaria pel cap beure (com he vist gent que fa) una beguda de cola, si no més aviat un bon vi negre. I amb el menjar japonès (i de fet bona part de la cuina oriental com la xinesa i la tandoori) el que més em lliga es la cervesa (excepte amb el sushi, que en el darrer viatge vaig comprovar que es molt millor amb sake calent), a ser possible del mateix origen que el menjar.

I si parlem de cerveses autòctones, al Japó parlem bàsicament de tres companyies cerveseres amb una llarga (això hauria d’escriure-ho entre cometes per que en cap cas arriben als dos segles d’història, però si que es llarga respecte a la historia de la cervesa japonesa) trajectòria: Asahi, Kirin i Sapporo. A aquestes tres marques, que son sens dubte les més conegudes a casa nostra, es podrien afegir les marques Yebisu (que en realitat pertany a la mateixa companyia que Sapporo) i Suntori (que per aquests lars diria que es més coneguda com a marca de whisky que no de cervesa).

Com he dit anteriorment, la historia de la cervesa japonesa te menys de dos segles d’història, ja que no es va començar a produir cervesa al país del sol naixent fins la Restauració Meiji, i al principi només per companyies estrangeres que volien abaratir costos per que els seus empleats poguessin beure cervesa. Així, per exemple, el 1889 es va fundar la Osaka Brewing Company que va llençar al mercat la primera cervesa amb la marca Asahi el Maig de 1892. Però no es la meva intenció parlar de la història de la cervesa japonesa. Si voleu saber-ne mes, podeu llegir aquest interessant article sobre la historia de la cervesa al Japó (i en entrades posteriors trobareu les histories de las marques Asahi i Kirin).

Abans he parlat de marques més conegudes, però sens dubte hauria de parlar de forma més específica de productes, ja que totes aquestes companyies son empreses molt grans, amb diverses divisions que fabriquen moltes coses diferents. La major part no fabriquen només cervesa, si no altres begudes alcohòliques com vi i licors, begudes refrescants i les anomenades RTD (“ready to drink” o “llestes per beure”) que es podrien definir com combinats estranys (moooolt estranys) de begudes alcohòliques amb sabors, i algun d’aquests grups te fins i tot una divisió farmacèutica!!!

I si em de parlar de productes, estaríem parlant de “Asahi Super Dry”, “Kirin Ichiban” i, en menor mesura, “Sapporo”, que son les que es poden trobar als supermercats orientals i restaurants japonesos de per aquí. Però la gama de productes es molt més amplia, especialment si tenim en compte que la cervesa japonesa paga impostos segons la quantitat de civada emprada en la seva elaboració, i per tant podem trobar exemples de tota la gama: cervesa amb una proporció similar a la europea, “happo-shu” que es la cervesa amb menor contingut de civada, nous tipus de cervesa en que es fermenta soja o blat i, evidentment, les cerveses sense alcohol i baixes en calories.

Però a tot això… què tal es la cervesa japonesa? Doncs he de dir que, tot i que no soc un entès, personalment m’agrada força la “Asahi Super Dry” i no em desagraden varies de les cerveses de Kirin i Sapporo, mentre que les de Suntory no em diuen gairebé rés, i les Yebisu que he tastat no m’han agradat gens. Això si, les varietats (com la Kirin negra, tot i que suposo que es per que la comparava amb la que per mi es la millor cervesa del mon, la negra irlandesa Guiness), les combinacions rares i les “happo-shu” tampoc m’han agradat gens.

Els japonesos i la cervesa

Encara que la cervesa sigui una nou vinguda al Japó, en realitat se’n consumeix molta, tot i que alguns hàbits molt nostres no son tan habituals allà. Així, haig de dir que els japonesos no veuen cervesa amb el menjar, tot i que mengen quan en beuen molta. I abans no us torneu boixos tractant de desxifrar el galimaties de paraules, deixeu que m’expliqui. Els japonesos no acostumen a veure gaire mentre mengen (dinar, sopar), de fet en molts casos en tenen més que suficient amb el got d’aigua o te que et donen a tot arreu només entrar. Malgrat això, es habitual que els llocs de menjar tinguin cerveses, generalment ampolles de 666ml o cervesa de barril d’ aproximadament mig litre. Si la tenen en ampolla i aneu més d’un us preguntaran quants gots voleu, i si aneu sols es molt probable que us adverteixin que l’ampolla es molt gran, sorpresos (o això m’ha semblat sempre a mi) de que beveu tanta cervesa mentre mengeu (també pot influir el fet de que una ampolla us pot sortir per quasi el mateix preu que el menjar). Per contra, es molt habitual que un grup de japonesos (moltes vegades companys de feina) vagin a veure a algun lloc (generalment izakayas) i, mentre beuen una cervesa darrera l’altre (o altres coses, però avui ens centrarem a la cervesa), van menjant tot tipus de platets (el que aquí podríem dir-ne “tapes”).

I quines formes d’actuar es solen dur a terme? Doncs el beure es una activitat social, en que cada ampolla (o continguts més grans, que he arribar a veure mini barrils de 5 litres en màquines expenedores) no es de ningú com aquí, si no de tot el grup. La gent va servint cervesa en els gots de tothom fins que s’acaba i llavors es demana més. Això si, ningú es serveix a si mateix, la regla educada es servir als demés, i després que algú altre et serveixi a tu.

I si el que compreu es una llauna en una màquina expenedora, el més habitual es que te la prenguis allà mateix (i després tiris la llauna a la paperera que hi ha al costat de la màquina), o que te l’emportis, però no es habitual (be, cada cop més el jovent deixa això de “no habitual” en quelcom obsolet) anar pel carrer bevent de la llauna (i això es aplicable a qualsevol beguda, no només la cervesa).

Publicitat

Els anuncis de la televisió al Japó en general no son gaire originals, de fet de vegades et fan riure de tan dolents que son, però aquí us deixo un de la cervesa Sapporo que realment em va agradar força. I també us deixo les imatges d’un rètol lluminós de la cervesa Kirin al carrer principal de Ginza (Tôkyo), amb una seqüència força llarga per aquest tipus de rètols.

Curiositats

I ja per finalitzar, unes quantes imatges, si mes no curioses, relacionades amb el mon de la cervesa, com aquesta foto presa en ple Chinatown (Yokohama), dins una botiga de productes xinesos, sota un cartell gegantí que deia “cerveses xineses”. He ampliat un tros de la fotografia per que reconeixeu el que vull dir (mentre buscava informació per escriure aquesta entrada he descobert que la empresa Kirin es en part propietària de cerveses “San Miguel” a les Filipines).

La següent foto està presa durant un obon matsuri al castell de Nagoya. Realment aquest camió de la Kirin es molt pràctic. Arribes, aparques, aixeques uns panells laterals del camió i ja pots començar a servir, ja que sota els panells hi ha les aixetes per servir.

I per deixar de donar-vos la tabarra, unes quantes llaunes amb decoracions especials (hanami, mundial de futbol) i ampolles de cervesa pròpies de zones específiques del Japó (sobre la de Nikko feien força propaganda sobre la puresa de l’aigua emprada en la seva elaboració).


Cervesa de Meiji Mura (Inuyama)

Cervesa de Nagasaki

Cervesa de Nikko

Pàgines web de les cerveses japoneses:

Anuncis

2 comments so far

  1. Sonia on

    Super interesante!! Me gusta mucho la cerveza japonesa pero por qué es tan cara? En Japon, si sales por la noche y te pides un combinado a veces te cuesta lo mismo que una cerveza!

    • shordl on

      No lo se, la verdad, pero creo que tiene mucho que ver lo mal acostumbrados que estamos a que para nosotros sea muy barata (a veces incluso más barata que los refrescos). Eso y los impuestos, pues he leído que de las diversas variantes de cervezas que hay, las que más se consumen pagan mucho más, y que en alguna ocasión se han subido desorbitadamente los impuestos de algún tipo porque el gobierno vió que se consumía mucho, y pensaron que así ingresarían mucho más. Supongo que en este aspecto no deben diferenciar entre bebidas con poco o con mucho alcohol, como pasa en España.


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: