JR Pass

Un dels tòpics que es diuen del Japó es que el seu sistema de transport es genial. I en aquest cas es totalment cert. No sols es el millor sistema de transport que mai m’he trobat (millor fins i tot que l’alemany, que es força bo), si no que arriba al nivell de ser veritat allò que diuen que pots posar el rellotge en hora amb l’arribada del shinkansen (tren bala).

Un altre cosa que es diu es que es carísim, i aquí ja matisaria una mica. No he fet un estudi exhaustiu, però diria que, comparativament amb Espanya, el preu del transport es proporcionalment més car quant menor sigui el recorregut. Així, un bitllet de metro a Tokyo costa un mínim de 1.50€ (1.15€ a Barcelona/ 1€ a Madrid), però un viatge de Tokyo a Kyoto (la distancia es similar a Barcelona-Madrid) en el Shinkansen costa uns 100€ (per 109€ del preu del AVE Barcelona-Madrid).

Un altre gran diferencia es que aquí a Espanya hi ha infinitat de targetes multi viatge i abonaments diversos per baixar el preu individual si fas molts viatges, cosa que a Japó només pasa en contades situacions, i generalment sota circumstàncies especials (al Metro de Tokyo si compres 10 bitllets te’n donen 11, a Osaka hi ha un dia al mes en que per un preu fix pots fer tots els viatges que vulguis en metro, bitllets especials d’un dia pensats per visites turístiques, etc.). En canvi, si ets turista i no resident al Japó els trens JR son un altre cosa completament diferent gracies al JR Pass.

Model nou de JR Pass (any 2008)

Model nou de JR Pass (any 2008)

Model antic de JR Pass (any 2001)

Model antic de JR Pass (any 2001)

El JR Pass només es pot adquirir abans d’entrar al Japó si no ets resident al país i, durant un període de temps de 7, 14 ó 21 dies, et permet viatjar indefinidament per quasi tots els trens (només en queda exclòs el tipus més ràpid de shinkansen) de les línies JR (al Japó hi ha nombroses companyies ferroviàries privades) així com d’altres serveis de la mateixa companyia (ferris, autobusos, etc.). I tot per un preu força mòdic si realment vas a moure’t llargues distancies pel Japó.

Bitllet reserva de seient

Bitllet reserva de seient

El JR Pass es tan còmode com arribar a l’estació, ensenyar el pase a l’empleat de torn i agafar el primer tren que vulguis (si no es un Nozomi Shinkansen). També pots reservar seient pels trens sense pagar res (segur que encara hi ha algun empleat que m’està mal.leint els ossos per haver reservat el mateix dia 30-40 seients en trens diferents, de diferents dies i a diferents hores). Pots canviar de plans en el darrer instant sense haver-te de preocupar pel bitllet o la reserva que tinguessis (p.ex. quan vaig visitar Takamatsu, vaig acabar de veure la ciutat abans del que havia previst, així que vaig decidir tornar a Kyoto en el tren anterior al reservat per no haber d’esperar-me a l’estació. Tot i que tenia reserva de seient perquè es tractava d’un recorregut llarg en una festivitat nacional, simplement vaig entrar i vaig pujar al vagó de seients no reservats). Una vegada fins i tot vaig fer-l’ho servir per entrar a la zona dels shinkansen (que està segregada i només pots entrar amb bitllet… o amb JR Pass) per anar al lavabo, simplement per que era el més proper.

Però no només es pràctic, també es econòmic. Per posar-vos un exemple que crec es habitual, suposem que aneu de vacances al Japó durant dues setmanes, passant una a la zona de Tokyo, i un altre a la zona de Kyoto-Ôsaka. Com a mínim tindreu les següents despeses de ferrocarril:

  • Tokyo-Kyoto en shinkansen:                        13.420¥
  • Kyoto-Tokyo en shinkansen:                        13.420¥
  • Narita Express fins a l’aeroport:                   1.110¥
  • Total                                                          27.950¥

Un JR Pass de 7 dies us costarà 28.300¥, la qual cosa vol dir que la resta de viatges que feu en JR us sortiran per només 350¥ (feu el que feu). I com a poc podríeu fer els següents viatges (només indico els llargs, ja que ademés podríeu fer servir els trens com a metro segons les circumstancies):

  • Kyoto-Ôsaka (anar i tornar):                          1.080¥
  • Kyoto-Nara (anar i tornar):                           1.380¥
  • Kyoto-Himeji (shinkansen/anar i tornar):     11.060¥

Total, que us heu estalviat 13.170¥ (uns 100€), suficient per dinar quasi tots els dies de la vostra estada al Japó si ho feu en paradetes de menjar, o gairebé tres díes d’estada a un ryokan normalet.

I si agafeu el de 14 dies, segons on esteu allotjats (o si no us importa caminar) podríeu agafar el tren per moure-us per la ciutat com si fos el metro (a Tokyo arriba a les principals zones interessants, encara que sigui fent una mica de volta), podríeu incloure el tren de l’aeroport a Tokyo al arribar, i fins i tot anar en tren a Yokohama i/o Kamakura, tot sense haver-vos de preocupar per pagar el transport.

Inconvenients? Doncs la veritat es que es difícil de trobar-ne. Potser, posats a trobar algun defecte, es que els dies del pase han de ser consecutius. Podeu designar com a primer dia el que vulgueu (ara no cal que sigui el mateix que us donen el pase físic com fa uns anys), però a partir del primer dia d’utilització els dies de validesa han de ser consecutius, el feu servir o no. A més, sempre heu de tindre a mà el passaport ja que us el poden exigir per comprovar que sou la mateixa persona del pase (es nominal e intransferible des del moment de comprar-l’ho en origen), però tot i que conec una persona que em comentava que li demanaven tant que ja mostrava el passaport amb el pase, la veritat es que a mi mai m’han demanat la identificació (i de totes formes, estan a l’extranger, qui no porta sempre a sobre el passaport?).

Què com es pot adquirir el JR Pass? Doncs l’heu d’adquirir abans d’anar al Japó. A Espanya ho podeu fer mitjançant JAL PAK (JTB Viajes) o Viajes HIS (t’ho fan a l’instant), totes dues amb oficines a Barcelona i a Madrid, encara que també es pot fer a través de diverses agencies de viatges (però potser us cobrin comissió, ja que l’únic que fan elles es fer-te el tràmit davant de les dues ja mencionades anteriorment, i per tant has d’esperar uns dies). Ho podeu fer fins a 3 mesos abans de canviar el tiquet de compra pel pase físic que fareu servir. I un cop al Japó, s’ha d’intercanviar el tiquet pel pase físic, cosa que es pot fer a quasi totes les estacions més importants i als aeroports principals.

Informació important:

Anuncis

No comments yet

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: